Εισαγωγή πολιτιστικών αγαθών

Πολιτιστικά αγαθά εισάγονται ελεύθερα στην ελληνική επικράτεια υπό την επιφύλαξη των διατάξεων της Διεθνούς Σύμβασης των Παρισίων (Ν. 1103/1980) και των λοιπών κανόνων του διεθνούς δικαίου που έχουν κυρωθεί από την Ελλάδα. Ο κάτοχος εισαχθέντων πολιτιστικών αγαθών που αποτελούν μνημεία οφείλει, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, να δηλώνει στην Υπηρεσία την εισαγωγή και τον τρόπο με τον οποίο περιήλθαν στην κατοχή του.

Το δικαίωμα κυριότητας σε αρχαία που χρονολογούνται έως και το 1453 και εισάγονται νομίμως διατηρείται, εφόσον:
α) δεν είχαν εξαχθεί από την ελληνική επικράτεια κατά την πεντηκονταετία πριν την εισαγωγή και
β) δεν είχαν παράνομα αφαιρεθεί από μνημείο, αρχαιολογικό χώρο, εκκλησία, μουσείο, δημόσια συλλογή, συλλογή θρησκευτικών μνημείων, χώρο αποθήκευσης ευρημάτων ανασκαφών ή άλλο παρεμφερή χώρο που βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια, ή δεν προέρχονται από παράνομη ανασκαφή εντός αυτής, ανεξάρτητα από το χρόνο εξαγωγής τους.

 

Εξαγωγή πολιτιστικών αγαθών

Η εξαγωγή αρχαίων μνημείων από την ελληνική επικράτεια απαγορεύεται, εκτός εάν:
α) αυτά δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία για την πολιτιστική κληρονομιά της Χώρας και δεν πλήττεται η ενότητα σημαντικών συλλογών.
β) τα μνημεία πιστοποιείται ότι έχουν εισαχθεί προσωρινά στη Χώρα και βρίσκονται νομίμως στην κατοχή ή την κυριότητα του ενδιαφερομένου.
γ) ότι έχουν εισαχθεί νομίμως στην ελληνική επικράτεια πριν από διάστημα μικρότερο των πενήντα (50) ετών εκάστοτε, εφόσον δεν είχαν εξαχθεί προηγουμένως από αυτήν.

Εάν η Υπηρεσία θεωρεί ότι τα αρχαία είχαν εξαχθεί από την ελληνική επικράτεια κατά την τελευταία πεντηκονταετία πριν την εισαγωγή ή ότι προέρχονται από παράνομες πράξεις, ο ενδιαφερόμενος οφείλει να προσκομίσει αποδεικτικά στοιχεία κτήσης ή εισαγωγής, καθώς και να αποδείξει την προέλευσή τους. Εάν δεν καταστεί δυνατή η απόδειξη της προέλευσής τους, χορηγείται στον ενδιαφερόμενο άδεια κατοχής (όχι δικαίωμα κυριότητας), εκτός εάν ο αιτών δεν παρέχει τα εχέγγυα για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του κατόχου.

Η εξαγωγή πολιτιστικών αγαθών για τα οποία έχει κινηθεί η διαδικασία χαρακτηρισμού, δεν επιτρέπεται πριν από την πάροδο της προθεσμίας που απαιτείται για την έκδοση της οριστικής απόφασης σχετικά με το χαρακτηρισμό τους. Για την εξαγωγή αρχαίων μνημείων απαιτείται ειδική άδεια. Η άδεια εξαγωγής χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού μετά από γνώμη του Συμβουλίου. Η απόφαση εκδίδεται εντός προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης.

Στους αρχαιοπώλες και εμπόρους νεότερων κινητών μνημείων είναι δυνατόν να χορηγείται άδεια για την εξαγωγή συγκεκριμένων μνημείων ισχύος δύο (2) ετών.

Για την εξαγωγή πολιτιστικών αγαθών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπονται ειδικές διατάξεις βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 116/2009 του Συμβουλίου, της 18ης Δεκεμβρίου 2008.

Η διαδικασία για την εξαγωγή πολιτιστικών αγαθών καθορίζεται με τη κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Πολιτισμού ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/17764/2004 ΦΕΚ 455/Β/5.3.2004


ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

14 Ιαν 2019

ΣτΕ 681/2018

Νόμιμη ανέγερση ξενοδοχείου σε παραδοσιακό οικισμό - Δεν απαιτείται έλεγχος της μελέτης κατασκευής έργου από την Ε.Π.Α.Ε. στην περίπτωση ανέγερσης κτηρίου εντός παραδοσιακού τμήματος πόλης, εφόσον η εναρμόνιση του κτηρίου με τον αρχαιολογικό και πέριξ αυτού χώρο ελέγχεται από τον Υπουργό Πολιτισμού. (Βλέπε και ΣτΕ 945/2010)
14 Ιαν 2019

ΣΤΕ 149/2018

Μη χαρακτηρισμός ως μνημείων κτηρίων του πρώην αερολιμένα Ελληνικού - Νεότερα μνημεία - Νόμιμη ΥΑ ΥΠΠΟΑ για μη χαρακτηρισμό ως μνημείων κτηρίων και εγκαταστάσεων πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού. Για τον χαρακτηρισμό ακινήτου ως διατηρητέου μνημείου, λόγω της αρχιτεκτονικής αξίας του, δεν αρκεί, κατά την τεχνική κρίση της Διοίκησης, το κτίριο αυτό να αποτελεί απλώς δείγμα αρχιτεκτονικής τάσης μιας συγκεκριμένης εποχής ή να εμφανίζει επιρροές από συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό κίνημα, αλλά θα πρέπει να έχει ιδιαίτερη αρχιτεκτονική αξία, που θα το διαφοροποιεί από τα υπόλοιπα κτίρια της κατηγορίας του. Κατά τον χαρακτηρισμό, δεν εξετάζεται ούτε η έκταση των οικονομικών συνεπειών, που μπορεί να προκληθούν στους ενδιαφερόμενους, ούτε η τυχόν επίδραση του χαρακτηρισμού στις νομικές σχέσεις μεταξύ ιδιωτών, αφού οι σχετικές διατάξεις αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή έννομου αγαθού, του οποίου η διαφύλαξη αποτελεί υποχρέωση της Διοίκησης κατά ρητή συνταγματική επιταγή. (Αθρο 6 Ν. 3028/02)
14 Ιαν 2019

ΣΤΕ - 2877/2017

Κήρυξη και οριοθέτηση (ενάλιου) αρχαιολογικού χώρου. Σε περιπτώσεις επιφανειακής ή άλλης μορφής έρευνας, για την κήρυξη ή οριοθέτηση αρχαιολογικού χώρου με απόφαση Υπουργού Πολιτισμού απαιτείται να έχει προηγηθεί αρχαιολογική έρευνα πεδίου, δεν απαιτείται όμως και η έκδοση υπουργικής απόφασης για τη διενέργεια αυτής. Επιπτώσεις κήρυξης χώρου ως αρχαιολογικού.
14 Ιαν 2019

ΣτΕ-567/2018

Αρθρο 14 Ν. 3028/02 - Νόμιμη έγκριση ανέγερσης οικοδομής πλησίον ανεμόμυλου στις Σπέτσες . Επιτρέπεται η ανέγερση νέου κτίσματος, σε τόπους, που έχουν κηρυχθεί ιστορικά διατηρητέα μνημεία. Το κτίσμα πρέπει να εντάσσεται, από πλευράς όγκου, μορφής και λειτουργίας, στο περιβάλλον. Απορρίπτεται η αίτηση ακύρωσης (Αντίθετη νομολογία: ΣτΕ 3349/2014).
10 Οκτ 2017

ΣΤΕ - 96/2018

Απόρριψη αιτήματος για αλλαγή χρήσης αγροτεμαχίου απο χώρου λειτουργίας καταστημάτων, γραφείων και χώρων συνάρθροισης κοινού σε χώρο λειτυργίας μικτού πρατηρίου υγρών καυσίμων, λόγω μη επαρκούς αιτιολόγησης σχετικά με την πρόκληση βλάβης σε αρχαιολογικό χώρο.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΙΚΑΙΟΥ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

T: (+30) 210 80 10 600

COPYRIGHT @ 2017 HELLENIC SOCIETY FOR LAW AND ARCHAEOLOGY Developed by Pavla S.A

More Demos
Template by JoomlaShine